Nieuws

Persoonlijk noodplan. Zinvol of overdreven?

vr 3 aug 2018

De meeste Nederlanders hebben geen persoonlijk noodplan voor als zij te maken krijgen met een ramp zoals een brand, een gaslek of een evacuatie. Dat meldde het Rode Kruis onlangs. Maar is het niet erg overdreven om voorbereid te zijn op een risico dat maar heel klein is?

Als u door een ingrijpende gebeurtenis zoals een uitslaande brand uw huis niet meer binnen kunt, mist u ook de toegang tot bijvoorbeeld uw verzekeringspapieren. En die heeft u juist nodig om schade af te handelen. Ligt op dat moment uw telefoon ook in huis? Dan is het maar de vraag of u snel uw partner, kinderen en familieleden op de hoogte kunt stellen. Want kent u nog telefoonnummers uit uw hoofd?

Polismap mee?
Het Rode Kruis is van mening dat iedereen een persoonlijk noodplan moeten hebben voor noodsituaties. Daar werd in de media enigszins smalend op gereageerd. Moeten we nu werkelijk steeds voorbereid zijn op allerlei risico’s? Moeten we bij wijze van spreken onze polismap en paspoort meenemen als we even een boodschap gaan doen? Dat zou inderdaad zwaar overdreven zijn.

Toegang tot uw gegevens
Maar als u kijkt naar wat volgens het Rode Kruis handig is om te regelen, valt het allemaal erg mee. Het komt er vooral op neer dat u gegevens noteert en digitaal of fysiek bewaart op een plek die voor u altijd toegankelijk is. De organisatie heeft daarvoor op de website een document geplaatst, dat u kunt downloaden en opslaan in een cloud, of kunt printen. Dit is een klus die u in een verloren uurtje vrij gemakkelijk kunt doen. Het voordeel is dat u bij een gebeurtenis snel zaken in gang kunt zetten en belangrijke personen zonder veel moeite kunt bereiken.

Wij staan voor u klaar
Als u zelf uw polissen heeft afgesloten, is het zeker aan te raden om de gegevens op een veilige en toegankelijke plek op te slaan. Heeft u uw verzekeringen bij ons ondergebracht, dan beschikken wij ook over uw belangrijkste verzekeringsgegevens. Door contact met ons op te nemen, heeft u dan snel weer alles bij de hand. Bovendien staan we in dat geval voor u klaar om de schadeafhandeling op te starten en in de gaten te houden of de verzekeraar dit snel en goed afwikkelt.